Młodzi kompetentni warszawiacy w swoim mieście 2025-2026
Informacja o projekcie "Młodzi Biolodzy z Warszawy" - w ramach programu "Młodzi kompetentni warszawiacy w swoim mieście 2025-2026” dofinansowanego z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
Wykorzystując bogate doświadczenie w pracy z dziećmi, BioCentrum Edukacji Naukowej przedstawia różnorodną odsłonę zajęć biologicznych rozwijających zainteresowania naukowe, z metodami poznawczo-badawczymi dopasowanymi do współczesnych oczekiwań dzieci, rodziców i nauczycieli. Każde zajęcia dostosowane są do wieku i możliwości poznawczych odbiorców. Dzieci pracują pojedynczo jak również w kilkuosobowych grupach, aby zapoznać się jednocześnie z formą samodzielnego działania jak i pracą zespołową. Atrakcyjna tematyka i forma warsztatów o dużych walorach edukacyjnych, poznawczych i wychowawczych, zostanie połączona z eksperymentalnymi metodami prowadzenia zajęć opartymi na działaniach pobudzających i rozwijających ciekawość naukową oraz na indywidualnych zadaniach praktyczno-technicznych.
Opisy proponowanych, przykładowych ok. 2 godzinnych warsztatów prowadzonych każdorazowo przez 2 ekspertów edukacyjnych:
ZIELONE FABRYKI SŁODYCZY
Te zajęcia to opowieść o tym, co jedzą rośliny. Na początku w przystępny sposób wyjaśnimy czym jest fotosynteza. Następnie przechodzimy do tego, co w roślinach dla nas najważniejsze, czyli do owoców. Przy pomocy pasków glukozowych odpowiemy sobie na pytanie, który owoc ma najwięcej cukru i dlaczego nie jest to równocześnie owoc dla nas najsłodszy. To proste doświadczenie o cukrach prostych, ale na zajęciach omówimy też sobie cukry złożone. Skupimy się na tym, jaką funkcję pełnią one u roślin, a dodatkowo wykryjemy je w kolejnych produktach spożywczych. Przygotujcie się na kolorowe odczynniki, słodkie owoce i dreszczyk emocji — oto całe Zielone Fabryki Słodyczy.
DETEKTYWI W LABORATORIUM
BioCEN na tropie! Te zajęcia to prawdziwa zagadka. Uczniowie będą badać znalezione na miejscu zbrodni dowody, które pozwolą wskazać winnego. Zanim jednak to nastąpi, zapoznają się z metodami pracy detektywa w laboratorium. Poznają techniki daktyloskopijne, przeprowadzą eksperyment rozpoznawania krwi i przygotują kolorową chromatografię cienkowarstwową. W międzyczasie doświadczalnie wyjaśnimy, dlaczego nie da się dodrukować banknotów na domowej drukarce i tym samym zostać milionerem. Porozmawiamy sobie o przyszłości, czyli co trzeba zrobić, żeby związać pracę z kryminalistyką? Czy każdy może zostać biegłym? Co zrobić, żeby pracować w detektywistycznym laboratorium? Na koniec zajęć pytania zmienią się w odpowiedzi, a zagadki detektywistyczne w pierwsze rozwiązane samodzielnie sprawy.
(zajęcia dla uczniów szkół podstawowych o różnym stopniu trudności w zależności od wieku uczestników)
REAKCJE REDUKCYJNE FOTOSYNTEZY
Poznanie mechanizmów reakcji fotosyntetycznych spędza sen z powiek wielu śmiałkom, którzy postanowili wybrać profil biologiczno-chemiczny. Dlatego przygotowaliśmy zajęcia, które przybliżą ten temat oraz umożliwią uczniowi zobaczenie na własne oczy reakcji fotosyntezy. Przeprowadzisz doświadczenia, które wykonał w XX w. Robin Hill – odkrywca fazy jasnej fotosyntezy. Dowiedzą się, w jaki sposób jest wytwarzana siła redukcyjna i jaka jest jej rola podczas fazy ciemnej. Ponadto zaobserwują chloroplasty, które samodzielnie wyizolują z liści oraz poznają skład barwników fotosyntetycznych. Takie zagadnienia jak fotosystem, siła redukcyjna, cykl Calvina-Benson nie będą dla Ciebie stanowiły już problemu!
(zajęcia dla licealistów)
Projekt dofinansowany z Budżetu Miasta Stołecznego Warszawy.