Tematy zajęć on-line i jak się zapisać

W zakładce Zapisy na zajęcia on-line znajdziecie aktualną ofertę zajęć on-line.

Koszt zwykłych zajęć on-line (“Eksperymentuj z nami” i “Zaufaj mi jestem biologiem”) to 20 zł od osoby.

Koszt zajęć on-line “Spotkanie z naukowcem” 35 zł od osoby.

Koszt zajęć “Eksperymentuj w domu” (zajęcia hybrydowe – on-line z wysyłką zestawu do eksperymentów do uczestników) to 35 zł od osoby (lub 45 zł w wersji door to door) – opis tych zajęć i jak się zapisać – TUTAJ, a także na dole tego artykułu.

UWAGA!!! Przed zapisem na zajęcia on-line prosimy zapoznać się z REGULAMINEM

Organizujemy zajęcia dla klas, na które klasę może zapisać nauczyciel lub inna osoba w porozumieniu z nauczycielem. W kalendarzu zajęcia on-line zaznaczone są kolorem fioletowym. 

UWAGA! Prosimy zwrócić uwagę, że przy części terminów w formularzu zapisów, macie Państwo do wyboru nie tylko temat warsztatów, ale również poziom (warsztaty dla szkół podstawowych lub warsztaty dla szkół średnich).

Prosimy również pamiętać, że możliwość wyboru tematu i poziomu warsztatów nie dotyczy wszystkich terminów.  

Dodatkowo organizowane są zajęcia on-line dla wszystkich osób 15+, odbywające się popołudniami, na które obowiązują indywidualne zapisy (liczba miejsc jest ograniczona do 40 osób w jednej grupie, grupa minimalna, by warsztaty się odbyły to 15 osób). Te zajęcia zaznaczone są w kalendarzu kolorem niebieskim .

SPOTKANIE Z NAUKOWCEM on-line

prowadzenie dr Patrycja Dołowy

Nowością są zajęcia “Spotkanie z naukowcem”, w czasie których dr Patrycja Dołowy zaprasza do rozmowy przedstawicielkę lub przedstawiciela świata nauki, związanej z biologią, biochemią, medycyną i naukami pokrewnymi.

Klasa ma możliwość dowiedzenia się, czym zajmuje się badacz/ka i zadawania gościowi pytań. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym on-line, nie są nagrywane. Jest to zamknięte spotkanie on-line przeznaczone dla konkretnej grupy uczestników.

Na te zajęcia należy dokonać zapisu najpóźniej tydzień przed planowanym spotkaniem. Przy zapisie w uwagach prosimy wpisać preferowany obszar zainteresowań lub temat. BioCEN skontaktuje się z Państwem w celu dokonania wyboru gościa, z którym odbędzie się spotkanie.

ZAJĘCIA on-line dla grup

Część zajęć odbywa się w formule interaktywnych seminariów (Jakimi metodami leczymy dziś raka?, Jak bada się eugleny?, Układ odpornościowy – szara eminencja zdrowia i choroby, Jak projektuje się leki, Otyłość i zdrowie, Szczepienia, Początki eukariota, Pierwsze wielokomórkowce), a część pokazów naukowych z elementami teorii w czasie rzeczywistym on-line (Hodowle komórkowe in-vitro, Synergia, Redoks – kwintesencja życia, Eksperyment naukowy – to nie trudne!, Świat reakcji chemicznych, Zanieczyszczeni światłem, Mikrokosmos – świat bakterii, Mózg – orkiestra między uszami). Wszystkie zajęcia trwają planowo 1,5 godziny.

Poniżej opisy dostępnych zajęć on-line (opisy znajdują się też w rozwinięciu po kliknięciu w dany dzień w kalendarzu zapisów.):

ZAJĘCIA EKSPERYMENTALNE dla uczestników 14+/ LICEUM

Zajęcia mają charakter eksperymentalno-pokazowy w czasie rzeczywistym z elementami teorii. Odbywają się w zamkniętych grupach on-line, dzięki czemu uczestnicy mogą realnie uczestniczyć w eksperymencie w tempie i w czasie w jakim on przebiega. 

Co mydło robi w naszych płucach?

Prowadzenie: Miłosz Majka


Zajęcia mają umożliwić uczestnikom zaznajomienie się z tym jak z pozoru proste zjawiska obecne w przyrodzie w różnorodny sposób mogą wpływać na funkcjonowanie organizmów. Dzięki prostym doświadczeniom możliwym do przeprowadzenia przez każdego w domu, uczniowie mogą je nie tylko zaobserwować, ale też zrozumieć analogie między naszymi codziennymi sposobami do ich wykorzystania a adaptacjami organizmów żywych. Do tego dowiedzą się z czym dla naszego zdrowia może się wiązać zaburzenie tych mechanizmów i jak z tym radzi sobie współczesna medycyna.

Jeśli uczestnicy chcieliby sami wykonywać pokazywane eksperymenty, powinni przed warsztatami przygotować:
• dwa, optymalnie 4 naczynia z wodą (np. szklanki)
• płyn do mycia naczyń
• spinacz biurowy
• balon
• słomki (ramka ze słomek + fragment słomki o szerokości ramki – możliwe do skonstruowania z 3 słomek)
• głęboki talerz / tacka (w której uda się zanurzyć ramkę) wypełniona wodą z płynem do naczyń/płynem do robienia baniek mydlanych
• ręcznik papierowy

Synergia 

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek i Magdalena Chustecka 

Celem zajęć jest przedstawienie struktur komórkowych i ich wspólnego działania na rzecz komórki. Zajęcia skupiają się na komórce eukariotycznej zwierzęcej ze szczególnym uwzględnieniem dwóch organelli: błony komórkowej i mitochondrium. 

Zajęcia mają charakter eksperymentalno-pokazowy w czasie rzeczywistym z elementami teorii, w tym z naciskiem na cykl Krebsa, glikolizę i łańcuch oddechowy – zobaczycie, że to wcale nie takie trudne! 

Eksperyment naukowy? To nie takie trudne! 

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek, Magdalena Chustecka, Mikołaj Kuska, Miłosz Majka 

 Zajęcia mają na celu rozbudzić w uczestnikach chęć eksperymentowania, przybliżyć sposób prawidłowego projektowania eksperymentów oraz udowodnić, że każdy może samodzielnie zaplanować eksperyment. Uczestnicy już na początku zajęć stają przed wyborem. Czy bardziej interesujący jest dla nich świat roślin czy może jednak grzybów? Dokonując tego wyboru determinują czym na zajęciach będziemy się zajmować – badaniem fotosyntezy u glonów czy oddychaniem u drożdży. 

Redoks – kwintesencja życia 

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek i Magdalena Chustecka 

Reakcje REDOX to reakcje utleniania i redukcji, w których zachodzi transfer elektronów między związkami. Zajęcia mają na celu wywołać miłość uczestników do reakcji REDOX i uświadomić im, jakie ważne są dla życia komórki. 

Melatonina i zanieczyszczenie światłem

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek i Magdalena Chustecka 

Celem zajęć jest przedstawienie problemu jakim jest skażenie światłem oraz potencjalna rola melatoniny w odwracaniu jego skutków. Uczestnicy poznają również technikę tworzenia barwnych preparatów mikroskopowych. 

Hodowle komórkowe in vitro 

Prowadzenie: dr Kamil Synoradzki 

Aby zrozumieć skomplikowane mechanizmy funkcjonowania organizmów czy powstawania i rozwoju różnych chorób, w tym tych u człowieka, naukowcy posługują się prostszymi modelami. Obok hodowli bakteryjnych czy drożdżowych, częstym modelem są hodowle komórkowe. 

Na zajęciach pokażemy Wam w czasie rzeczywistym on-line, jak taką hodowlę się prowadzi, dowiecie się do czego możemy ją wykorzystać, co dzięki niej badać. Przeprowadzony zostanie także pasaż komórek oraz ich obserwacje mikroskopowe. 

Te zajęcia dr Kamil Synoradzki z zespołu BioCEN poprowadzi wprost z naukowego laboratorium, w którym na co dzień pracuje. 

Mikrokosmos – świat bakterii 

Prowadzenie: Rafał Jabłuszewski, dr Patrycja Dołowy, Aleksandra Kowalczyk, Paweł Morga, Małgorzata Orłowska, Małgorzata Malczewska

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawami pracy w laboratorium mikrobiologicznym oraz przy pomocy doświadczeń, pokazanie świata bakterii, jako różnorodnego, będącego tuż obok (lub w) nas. Na zajęciach dowiemy się, że bakterie to nie tylko czarne charaktery, ale też niezwykle pożyteczne dla człowieka organizmy. Zastanowimy się nad ich rolą w biotechnologii, przemyśle i medycynie. 

Mózg – orkiestra między uszami

Prowadzenie: Mikołaj Cup

Od 3,5 mld lat trwa stopniowe zwiększanie się złożoności organizmów żyjących na Ziemi – od maleńkich bakterii żywiących się związkami siarki, do dwunożnych małp marnujących czas w internecie. W jaki sposób wzrost złożoności budowy wpływa na zachowanie zwierząt? Czy można żyć w głowie innej osoby? Czy jednokomórkowce mają świadomość? Do świata tych i innych niezwykłych zagadek stawianych nam przez mózg zaprasza Mikołaj Cup.

ZAJĘCIA EKSPERYMENTALNE dla uczestników 9-14 lat /Szkoły Podstawowe

Synergia (szkoła podstawowa) 

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek i Magdalena Chustecka 

Celem zajęć jest przedstawienie struktur komórkowych i ich wspólnego działania na rzecz komórki. Zajęcia skupiają się na komórce eukariotycznej zarówno zwierzęcej jak i roślinnej ze szczególnym uwzględnieniem: błony komórkowej, jądra komórkowego mitochondrium oraz chloroplastów. 

Eksperyment naukowy? To nie takie trudne!  

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek, Magdalena Chustecka, Mikołaj Kuska, Miłosz Majka  

 Zajęcia mają na celu rozbudzić w uczestnikach chęć eksperymentowania, przybliżyć sposób prawidłowego projektowania eksperymentów oraz udowodnić, że każdy może samodzielnie zaplanować eksperyment. Dobieramy język tak, aby wszyscy rozumieli o co chodzi, nie upieramy się sztywno na terminologię, a skupiamy się nad zrozumieniem kolejnych etapów planowania eksperymentu. Uczestnicy już na początku zajęć stają przed wyborem. Czy bardziej interesujący jest dla nich świat roślin czy może jednak grzybów? Dokonując tego wyboru determinują czym na zajęciach będziemy się zajmować – badaniem fotosyntezy u glonów czy oddychaniem u drożdży. 

Świat reakcji chemicznych  

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek i Magdalena Chustecka 

Zajęcia mają na celu zafascynować uczestników reakcjami chemicznymi, pobudzić ciekawość do zrozumienia ich podstaw. I zrozumieć ich rolę w organizmach żywych. 

Będziemy rozmawiać o tym czym jest reakcja chemiczna i czym różni się ona od procesu fizycznego oraz robić całe mnóstwo kolorowych i zaskakujących eksperymentów. 

Mikrokosmos – świat bakterii 

Prowadzenie: Rafał Jabłuszewski, dr Patrycja Dołowy, Aleksandra Kowalczyk, Paweł Morga, Małgorzata Orłowska, Małgorzata Malczewska 

Celem zajęć jest przy pomocy doświadczeń, pokazanie świata bakterii, jako różnorodnego, będącego tuż obok (lub w) nas. Na zajęciach dowiemy się, że bakterie to nie tylko czarne charaktery, ale też niezwykle pożyteczne dla człowieka organizmy. Zastanowimy się nad ich rolą w biotechnologii, przemyśle i medycynie. Sprawdzimy jakich metod pracy używają mikrobiolodzy w swoich laboratoriach.

Wdech-Wydech

Prowadzenie: Aleksandra Owczarek

Czy zastanawialiście się kiedyś, czym tak naprawdę oddychamy? Co by się stało, gdyby powietrze miało inny skład? A może właśnie nieświadomie do tego dążymy? Podczas naszego spotkania postaramy się w sposób możliwie praktyczny, przyjrzeć się powietrzu i odpowiedzieć na nurtujące nas pytania.

ZAJĘCIA SEMINARYJNE dla uczestników 15+ /LICEUM

Zajęcia te pozwalają na pogłębienie wiedzy z biologii, biochemii, biofizyki, zapoznają uczestników z najnowszymi, najbardziej aktualnymi badaniami, jakie w danym temacie się pojawiły, dają okazję do dyskusji i zadawania pytań, które zawsze chcieliście zadać, ale nie wiedzieliście kogo zapytać. 

Jakimi metodami leczymy dziś raka? 

Prowadzenie: Mikołaj Cup 

Półtora miliona Polaków choruje na raka. Przez tysiące lat nowotwory były tajemniczym i nieuchwytnym problemem, z którym nie radziła sobie magia ani sztuka lecznicza. Dzięki osiągnięciom nauki, współczesna medycyna co raz częściej oferuje drugą szansę osobom dotkniętym nowotworem, a dzięki nowoczesnym terapiom i wczesnej diagnostyce nawet 9 na 10 chorych zostaje całkowicie wyleczonych z niektórych jego typów. Na zajęciach porozmawiamy o tym jak powstają nowotwory, dlaczego ich leczenie jest takie trudne i w końcu w jaki sposób nauka pomaga z nimi walczyć. 

Zajęcia mają formę interaktywnego seminarium z wieloma ciekawostkami. 

Układ odpornościowy – szara eminencja zdrowia i choroby 

Prowadzenie: Mikołaj Cup 

Czy wiecie, że wszystkie komórki odpornościowe w ciele człowieka ważą razem tyle ile jego wątroba? Jest ich naprawdę dużo! Mimo tego, pozostają w dużej mierze niewidoczne, ponieważ niemal wszystkie bezustannie patrolują cały organizm, załatwiając w nim mnóstwo ważnych spraw. Ich obowiązki sięgają dużo dalej niż walka z zarazkami. Posługują się przy tym własnym, bardzo skomplikowanym językiem chemicznych i elektrycznych sygnałów, dzięki którym mogą działać wspólnie, mimo dzielących je odległości. Na zajęciach odbędziemy wspólną podróż do świata najpóźniej odkrytego i prawdopodobnie najbardziej złożonego układu w ciele człowieka – do świata naszej odporności. 

Otyłość i zdrowie 

Prowadzenie: Marcin Kleibert 

Zajęcia prowadzone przez Marcina Kleiberta, członka zespołu BioCEN – studenta medycyny w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym skupią się na zdrowotnym tle otyłości oraz jej biologicznych mechanizmach. Odpowiedzą na pytanie co ma z nimi wspólnego miRNA. Jak to jest, że tyjemy? Czy otyłość to choroba? Da się ją leczyć? Czy faktycznie trzeba się przejmować za wysoką masą ciała? Choroby niezakaźne, takie jak zawał serca, cukrzyca, udar mózgu, są przyczyną ponad 70% przedwczesnych zgonów. Otyłość jest jedną z głównych przyczyn ich powstania. Światowa Organizacja Zdrowia stawia sobie za priorytet zmierzenie się z tym jednym z największych problemów XXI wieku. Na zajęciach spróbujemy się mu przyjrzeć – wspólnie poszukamy przyczyn i rozwiązań. 

Jak projektuje się leki? 

Prowadzenie: Marcin Kleibert 

Na zajęciach Marcin Kleibert, student medycyny i członek zespoły BioCEN, opowie Wam, jak projektowane są nowe leki i jakie prace prowadzone są w tej chwili na świecie nad potencjalnym lekiem na COVID-19 

Po co bada się eugleny? 

Prowadzenie: Mikołaj Cup 

Eugleny są jednokomórkowymi glonami powszechnie występującymi w małych zbiornikach słodkowodnych. Występują też w ściekach i wodach zanieczyszczonych. Niektóre gatunki mogą tworzyć toksyczne zakwity, szczególnie niebezpieczne dla ryb. Czy wiecie, że w Warszawie mamy w Warszawie najlepsze laboratorium euglenowe na świecie? Po co w ogóle badać eugleny? Czego możemy się dzięki tym badaniom dowiedzieć? Jakie zastosowania mają ich wyniki? Na zajęciach będziecie mieli okazję sami sprawdzić, jak fascynujący jest świat tych eukariotycznych mikroorganizmów. 

Początki Eukariota, czyli jak archeony z Asgard zmieniły teorię endosymbiozy

Prowadzenie: Małgorzata Malczewska

Powstanie komórki eukariotycznej było jednym z największych osiągnięć ewolucyjnych, jednak wciąż wiemy o tym procesie stosunkowo niewiele, a dotychczasowe teorie nie wyjaśniały wszystkiego, co chcielibyśmy wiedzieć i miały w sobie wiele błędów. Na pomoc człowiekowi, jednak po raz kolejny przyszli Loki wraz z Thorem, a także całą resztą Asgardzkiej rodziny. Na zajęciach posłuchacie wieści prosto z laboratorium zajmującego się badaniami na archeonach o tym, jak najnowsze doniesienia naukowe, zmieniły teorię endosymbiozy.

Pierwsze wielokomórkowce – tajemnice ewolucji

Prowadzenie: Mikołaj Cup 

Kolejne wielkie osiągnięcie ewolucji – pojawienie się wielokomórkowości, będzie tematem zajęć prowadzonych przez Mikołaja Cupa. Zapraszamy na biologiczną podróż w czasie, która pozwoli przyjrzeć się mechanizmom i procesom, które doprowadziły do przekształcenia się jednokomórkowców w skomplikowane wielokomórkowe organizmy.

Szczepienia -wszystko, co chcielibyście o nich wiedzieć

Prowadzenie: Marcin Kleibert 

Na zajęciach Marcin Kleibert, student medycyny i członek zespoły BioCEN opowie, na czym metoda szczepień tak naprawdę polega, jakie są współczesne szczepionki, czy są bezpieczne, jakie są procedury wdrażania ich do użycia? Porozmawiamy też oczywiście o aktualnie najbardziej zajmującym szczepieniu – na COVID-19? 

Jajka, Alzheimer i zaćma

Prowadzenie: Mikołaj Kuska

Przez lata naukowcy zadawali sobie jedno, bardzo proste pytanie: Dlaczego jajko po ugotowaniu nie stają się z powrotem surowe? Może ono brzmieć bardzo błaho, każdy z nas widział ugotowane jajko, wie, że surowe nie będzie, ale zgodnie z wiedzą dotyczącą białek, jaka była dostępna jeszcze 50 lat temu, to było całkowicie nienaturalne zjawisko! Naukowcom udało się wyjaśnić ten problem, a jak się okazało, wiedza ta otworzyła drogę do lepszego zrozumienia chorób takich jak: choroba Alzheimera, choroby prionowe, czy zaćma.

Dlaczego jajka po ugotowaniu nie robią się surowe? Dlaczego Alzheimer pojawia się z wiekiem? Dlaczego zużywa nam się soczewka w oku? Dlaczego termodynamika stoi na drodze do osiągnięcia nieśmiertelności człowieka? Odpowiedzi na te i pewnie inne pytania otrzymacie na zajęciach Mikołaja Kuski.

Zwierzęta towarzyszące. Udomowienie i ewolucja

Prowadzenie: Aleksandra Kowalczyk

Inne gatunki zwierząt towarzyszyły gatunkowi Homo sapiens jeszcze zanim około dwunastu tysięcy lat temu rozpoczęła się rewolucja neolityczna, która zapoczątkowała procesy udomawiania zwierząt. Jak one przebiegały, jak zmieniało się podejście człowieka do innych gatunków wraz z rozwojem badań nad świadomością zwierząt? Czy tylko człowiek jest gatunkiem wchodzącym w relacje z innymi gatunkami? Czym się różni oswajanie od udomowienia? Jak się miały te procesy do ewolucji gatunków? Na zajęciach Aleksandra Kowalczyk poruszy także kwestie dobrostanu zwierząt, ich behawioru, diety, jak również praw i etyki.


Warsztaty on-line  „Eksperymentuj w domu”

Zajęcia on-line z zestawem do eksperymentów w domu!

Zapraszamy grupy zorganizowane na nowy typ warsztatów on-line, który jest odpowiedzią na zgłaszane nam przez Państwa potrzeby.

W czasie tych warsztatów on-line prowadzonych na platformie ZOOM, uczestnicy według instrukcji prowadzącego będą mogli sami przeprowadzić omawiane i pokazywane na zajęciach eksperymenty przy pomocy małych zestawów eksperymentalnych, które otrzymają od nas na drodze wysyłki pod wskazany adres/adresy.

JAK ZAPISAĆ SIĘ NA TE ZAJĘCIA?

  1. Na zajęcia można zapisać się poprzez formularz zapisów dostępny na stronie: https://biocen.edu.pl/events/

Zajęcia te w naszym kalendarzu zapisów są oznaczone kolorem żółtym.

W marcu proponujemy łącznie 6 takich zajęć na dwa tematy: „Mikrokosmos – świat bakterii” i „Eksperyment naukowy – to nie takie trudne” – każdy dostępny w wersji dla szkół podstawowych oraz w wersji dla szkół średnich (poziom trzeba zaznaczyć przy wyborze). Opisy tematów znajdują się poniżej. Jeśli proponowana formuła warsztatów on-line się przyjmie, w kolejnych miesiącach zaproponujemy dodatkowe tematy takich zajęć. Zgłoszenia na zajęcia trzeba dokonać przynajmniej z kilkudniowym wyprzedzeniem.

2. Przy zapisywaniu grupy na te warsztaty osoba odpowiedzialna za rezerwację warsztatów ze strony placówki oprócz podania liczby uczestników i danych do faktury, zaznaczy również, czy zestawy eksperymentalne dla uczestników będą miały być wysłane pod jeden adres (np. szkoły) i to szkoła/osoba dokonująca rezerwacji będzie odpowiedzialna za dystrybucję zestawów wśród uczestników czy do każdego z uczestników pod jego własny adres pocztowy (door to door). Osoba dokonująca rezerwacji zobowiązuje się do podania na drodze e-mail adresu/adresów wysyłki zestawów na adres biocen@iimcb.gov.pl , a tym samym deklaruje, że posiada zgodę na udostępnienie adresu/adresów wysyłki Organizatorowi, czyli BioCentrum Edukacji Naukowej.

3. Po potwierdzeniu rezerwacji BioCentrum Edukacji Naukowej poprosi osobę odpowiedzialną za rezerwację warsztatów o podanie adresu/adresów do wysyłki zestawów. Adresy muszą zostać podane Organizatorowi najpóźniej 5 dni roboczych przed planowanymi zajęciami. W przypadku podania adresów po tym terminie Organizator nie gwarantuje otrzymania przesyłki na czas przez uczestników zajęć.

JAK PRZEBIEGAJĄ ZAJĘCIA ?

  1. Każdy z uczestników warsztatów otrzymuje od BioCentrum Edukacji Naukowej mały zestaw do eksperymentów z odczynnikami/materiałami potrzebnymi do samodzielnego wykonania doświadczeń w trakcie zajęć on-line w swoich domach.
  2. Do każdego zestawu dołączona jest instrukcja bezpieczeństwa oraz utylizacji używanych w doświadczeniach materiałów, do której trzeba się bezwzględnie stosować. Z chwilą otrzymania zestawu uczestnicy warsztatów są odpowiedzialni za prawidłowe wykonanie doświadczenia i utylizację materiałów. Organizator jest odpowiedzialny za dostarczenie instrukcji bezpieczeństwa i utylizacji do każdego zestawu, a Prowadzący zajęcia on-line dołoży wszelkich starań, by upewnić się, że instrukcja została zrozumiana przez każdego uczestnika. W przypadku stwierdzenia, że uczestnicy nie zapoznali się z instrukcją bezpieczeństwa prowadzący może wstrzymać zajęcia do momentu, gdy każdy z uczestników zapozna się z dołączoną do zestawu instrukcją.
  3. Prowadzący zajęcia on-line łączy się z uczestnikami zajęć na platformie zoom. Tak jak w przypadku zwykłych zajęć on-line, link do zajęć otrzymuje osoba odpowiedzialna za rezerwację warsztatów i rozsyła go do uczestników warsztatów. Tak jak w przypadku zwykłych zajęć on-line Prowadzący objaśnia teorię i pokazuje eksperymenty, z tą różnicą, że w trakcie zajęć część eksperymentów każdy z uczestników wykonuje sam według instrukcji Prowadzącego, posługując się dołączonymi zestawami eksperymentalnymi.
  4. Po zakończeniu eksperymentów, uczestnicy zutylizują używane materiały zgodnie z podaną instrukcją.
  5. Zajęcia on-line „Eksperymentuj w domu” trwają od 1,5 do 2 godz. zegarowych.
  6. Koszt udziału w warsztatach on-line w formule „Eksperymentuj w domu” w przypadku zamówienia wysyłki wszystkich zestawów eksperymentalnych pod jeden adres pocztowy (np. do szkoły) wynosi 35 zł/osobę

W przypadku wyboru wysyłek zestawów eksperymentalnych do każdego uczestnika pod jego własny adres, do ceny warsztatów doliczamy 10 zł/wysyłkę. Czyli koszt warsztatów w takim wypadku wyniesie  łącznie 45 zł /osobę.

  • Zajęcia te prowadzimy w grupach liczących przynajmniej 15, a maksimum 40 osób.

Opisy zajęć:

Eksperyment naukowy? To nie takie trudne!  

Zajęcia mają na celu rozbudzić w uczestnikach chęć eksperymentowania, przybliżyć sposób prawidłowego projektowania eksperymentów oraz udowodnić, że każdy może samodzielnie zaplanować eksperyment. Dobieramy język tak, aby wszyscy rozumieli o co chodzi, nie upieramy się sztywno na terminologię, a skupiamy się nad zrozumieniem kolejnych etapów planowania eksperymentu.

Dzięki zestawom uczestnicy sami przygotowują i przeprowadzają eksperyment dotyczący procesu oddychania u drożdży wraz z potrzebnymi kontrolami.

Mikrokosmos – świat bakterii 

Celem zajęć jest przy pomocy doświadczeń, pokazanie świata bakterii, jako różnorodnego, będącego tuż obok (lub w) nas. Na zajęciach dowiemy się, że bakterie to nie tylko czarne charaktery, ale też niezwykle pożyteczne dla człowieka organizmy. Zastanowimy się nad ich rolą w biotechnologii, przemyśle i medycynie. Sprawdzimy jakich metod pracy używają mikrobiolodzy w swoich laboratoriach. Na koniec zaplanujemy kolumnę Winogradzkiego.

W trakcie zajęć prowadzone są obserwacje mikroskopowe w czasie rzeczywistym. Dzięki zestawom uczestnicy sami przeprowadzają posiewy bakterii z własnych rąk, jak również wybranych środowisk (np. telefonu komórkowego, podłogi, gąbki do zmywania itp.) przy zastosowaniu dwóch różnych technik.

Zobacz DNA! 

Celem tego doświadczenia jest poznanie i porównanie metod izolacji DNA tego, co jemy (roślinnego z dostępnych owoców) oraz własnego DNA uczestników zajęć. 

Uczestnicy własnoręcznie przeprowadzą oba eksperymenty przy pomocy otrzymanych zestawów. W trakcie doświadczenia wykorzystamy techniki powszechnie stosowane w badaniach naukowych.  

Redoks – kwintesencja życia  

Reakcje REDOX to reakcje utleniania i redukcji, w których zachodzi transfer elektronów między związkami. Zajęcia mają na celu wywołać miłość uczestników do reakcji REDOX i uświadomić im, jakie ważne są dla życia komórki.  

Dzięki zestawom uczestnicy sami przeprowadzą kolorowe reakcje i przeprowadzą bezpieczne eksperymenty pod okiem prowadzących. UWAGA! Zajęcia przeznaczone tylko dla szkół średnich!