Poniżej znajdziecie materiały edukacyjne i skrypty (które mogą się przydać do poszerzenia wiedzy do matury i nie tylko). Często materiały te są powiązane z filmem, podcastem, zajęciami on-line, więc zachęcamy do zaglądania do innych działów.
1. Zdjęcie 51 – krok po kroku
© Jakub Janiec, BioCentrum Edukacji Naukowej, Studenckie Koło Biofizyki Molekularnej
W 1953 r. dzięki wykonanemu przez Rosalind Franklin zdjęciu rentgenowskiemu i jego analizie udało się określić strukturę DNA (podwójną helisę). W jaki sposób udało się to zrobić? W poniższym skrypcie znajdziecie wytłumaczenie wykonanego wtedy eksperymentu oraz instrukcję doświadczenia, pokazującego w innej skali krok po kroku mechanizm tego działania. Możecie wykonać to doświadczenie samodzielnie w Waszych domach.
A jak ono dokładnie przebiega pokazuje film „Struktura podwójnej helisy DNA, czyli zdjęcie 51 krok po kroku”
2. Zoonozy, czyli jakimi chorobami możemy zarazić się od zwierząt, a one od nas?
© Emilia Zegadło, BioCentrum Edukacji Naukowej
Czy choroba COVID-19, wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2 to choroba odzwierzęca? Co to znaczy? Jakie znamy choroby odzwierzęce, czy są dla nas groźne? A czym jest odporność krzyżowa? Z poniższych materiałów dowiecie się ciekawych informacji o kilku zoonozach i poszukiwaniu odpowiedzi, które doprowadziło między innymi do odkrycia szczepionek.
3. Organizmy modelowe – jak przyczyniają się do rozwoju nauki
©Aleksandra Maciejczuk, BioCentrum Edukacji Naukowej
Modele występują we wszystkich dziedzinach nauki i służą do zilustrowania jakiegoś zjawiska. Tak samo w biologii, wybierając gatunek o odpowiednich cechach i badając go, jesteśmy w stanie zdobyć informacje odnoszące się do wielu innych organizmów. Celem badań naukowych prowadzonych na organizmach modelowych jest więc poznawanie na ich przykładzie mechanizmów podstawowych procesów biologicznych, w tym również mechanizmów zachodzących w organizmie człowieka. Z materiałów dowiecie się ciekawych rzeczy o najczęściej stosowanych w badaniach biologicznych organizmach modelowych.
4. Czy szczepienie to panaceum?
© Marcin Kleibert, BioCentrum Edukacji Naukowej
Jaka historia wiąże się z odkryciem szczepień? Na czym ta metoda tak naprawdę polega? Jakie są współczesne szczepionki, czy są bezpieczne, jakie są procedury wdrażania ich do użycia? I co w takim razie ze szczepieniem na COVID-19? Na te wszystkie pytania odpowiada poniższy materiał.
5. Informacja i jej ekologia
© Aleksandra Kowalczyk, BioCentrum Edukacji Naukowej
Czym jest smog informacyjny i jak radzić sobie z nadmiarem informacji?
6. Oddychanie komórkowe, reakcje redox i… szalony lizak