Czysta woda zdrowia doda

Warsztaty “Czysta woda zdrowia doda”

We dobie poważnych dyskusji naukowców i polityków na całym świecie wokół problemu  globalnych zmian klimatycznych i ich konsekwencji, jednym z kluczowych elementów edukacji powinna być dbałość o dobrostan naszej planety. Na zajęciach „Czysta woda zdrowia doda” uczestnicy będą mogli nauczyć się i  zrozumieć, co najbardziej szkodzi Ziemi i co my wszyscy – jej mieszkańcy – możemy zrobić, by tym szkodom zapobiegać oraz jak radzić sobie z ich efektami. Woda jest niezbędna dla życia naszej planety i życia oraz zdrowia każdego z nas z osobna. Woda, jaką pijemy, bierze przecież udział we wszystkich niezbędnych dla życia procesach zachodzących w naszym ciele. By nadawała się do picia, musimy ją uzdatnić, czyli pozbyć się z niej szkodliwych mikrobów czy pierwotniaków. Ważny jest także skład chemiczny tego, co pijemy. Zawarte w wodzie związki albo będą procesy zachodzące w naszym organizmie wzmacniać czy przyspieszać (np. jony sodu, potasu czy magnezu), ale jeśli woda zawiera szkodliwe substancje, mogą się one odkładać w ciele, wpływać na funkcjonowanie naszej wątroby, nerek. Proponowane warsztaty nie tylko w sposób przystępny, za pomocą zabawy, uczą podstaw ochrony środowiska, ekologii z elementami biologii ekosystemów, inżynierii wodnej, mikrobiologii, biotechnologii roślin, biochemii i medycyny, ale także uświadamiają jak ważne jest środowisko, w którym żyjemy, jak blisko jesteśmy z otaczającą nas przyrodą i jak bardzo duży wpływ my mamy na nią, a ona na nas.

Dzieci podczas tych warsztatów:

– dowiedzą się, jak funkcjonuje przyroda wokół nas, a my w niej;

– jak ważna jest woda dla życia na Ziemi;

– jak wygląda obieg wody w przyrodzie, dlaczego woda jest dla nas niezbędna;

– sprawdzą eksperymentalnie, jak kwaśne deszcze działają na tynki;

– zbadają mechanizmy transportu wody w organizmach żywych;

– nauczą się oznaczać stopień zanieczyszczenia gleby i wody metodami chemicznymi i biologicznymi w naukowym laboratorium;

– poznają organizmy, które są doskonałymi biodetektorami, i inne biorące udział w rozkładzie szkodliwych substancji,

– dowiedzą się jaka jest ich naturalna rola w ekosystemie, a jak człowiek nauczył się wykorzystywać np. do oczyszczania ścieków;

– samodzielnie wykonają filtr do uzdatniania wody;

– skonstruują mini-oczyszczalnię chemiczną;

– dowiedzą się, co to znaczy osad czynny;

– metodami chemicznymi, kolorymetrycznymi zbadają skuteczność skonstruowanych przez siebie mini-oczyszczalni;

– porozmawiają z prowadzącymi o wykorzystywaniu energii i energii odnawialnej;

– zrozumieją jak ważna jest równowaga w środowisku;

– rozwiną umiejętność projektowania i przeprowadzania prostych doświadczeń naukowych oraz wyciągania wniosków;

– na koniec zastanowimy się, jak można oszczędzać wodę na Ziemi – uczestnicy zaproponują swoje własne twórcze rozwiązania – może to któreś z nich w przyszłości będzie naukowym/ą superbohaterem/ką ratującym naszą planetę.

– dzieci wyjdą z zajęć z edukacyjnymi grami planszowymi do samodzielnego złożenia.

Dla kogo

 warsztaty dla klas 2-6

 liczba uczestników w grupie: minimum 24 osoby, maksymalnie 30 osób

Jeśli liczba uczestników jest mniejsza niż 24, to koszt zajęć pozostaje na poziomie opłaty za

grupę minimalną (24 osoby).

 W trakcie zajęć wymagana jest obecność i pomoc przynajmniej jednego opiekuna grupy