Zestaw umożliwia zapoznanie się z podstawową techniką analizy DNA – elektroforezą. Uczniowie otrzymują próbki DNA – namnożone fragmenty sekwencji DNA pochodzące od czterech spokrewnionych ze sobą osób oraz jednej osoby nie spokrewnionej. Celem doświadczenia jest rozdział elektroforetyczny cząsteczek DNA i ustalenie wzoru dziedziczenia poszczególnych alleli.
Zestaw zawiera zapasowy nadmiar każdej z próbek DNA.
Zestaw dostępny w naszym Sklepie Internetowym
DLA ILU UCZNIÓW PRZEZNACZONY JEST ZESTAW?
Doświadczenie mogą przeprowadzić cztery zespoły uczniów.
Sugerowana liczba uczniów w jednym zespole to 4-6 osób.
CO ZAWIERA?
|
CO NALEŻY DODATKOWO PRZYGOTOWAĆ?
- baterie 9 V lub zasilacz
- wodę destylowaną
Po wykorzystaniu odczynników zamów ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY!
CO ZAWIERA ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY?
- 3 x 0,4 g agarozy w proszku
- 100 ml stężonego 15 x buforu TBE
- próbki DNA: M, T, A, B, C (10 x 30 mikrolitrów).
- 55 mikrolitrów standardu wielkości DNA
- 2 x 35 mikrolitrów barwnika do elektroforezy
- 60 szt. jednorazowych końcówek
KTÓRE WYMAGANIA NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ POMAGA ZREALIZOWAĆ?
Wymagania ogólne, zakres podstawowy.
- II. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Treści kształcenia, zakres podstawowy.
- 1. Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń: 6) podaje przykłady wykorzystania badań nad DNA (sądownictwo, medycyna, nauka);
Wymagania ogólne, zakres rozszerzony.
- III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Uczeń rozumie i stosuje terminologię biologiczną; planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i doświadczenia biologiczne;
- V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty. Dostrzega związki między biologią a innymi dziedzinami nauk przyrodniczych i społecznych. Rozumie znaczenie współczesnej biologii w życiu człowieka.
Treści kształcenia, zakres rozszerzony.
- 5. Genetyka mendlowska. Uczeń:
1) wyjaśnia i stosuje podstawowe pojęcia genetyki klasycznej (allel, allel dominujący, allel recesywny, locus, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp);
2) przedstawia i stosuje prawa Mendla;
- 8. Biotechnologia molekularna, inżynieria genetyczna i medycyna molekularna. Uczeń:
7) przedstawia różnorodne zastosowania metod genetycznych, m.in. w kryminalistyce i sądownictwie, diagnostyce medycznej i badaniach ewolucyjnych.
Niniejsze materiały podlegają licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 2.5 Polska.
Wolno kopiować i rozpowszechniać wyłącznie niekomercyjnie w celach edukacyjnych, pod warunkiem umieszczenia na kopiach logo Funacji BioEdukacji i BioCentrum Edukacji Naukowej oraz informacji o autorach. Nie zezwala się na zmiany ani przekształcenia niniejszych materiałów. W przypadku innych zastosowań lub zmian materiałów niezbędna jest zgoda Fundacji BioEdukacji (www.bioedukacja.org.pl).