Słodki świat enzymów

Zestaw powiększony! Umożliwia przeprowadzenie eksperymentu z 2-razy większą liczbą uczniów!

Zestaw umożliwia prowadzenie trzech niezależnych doświadczeń dotyczących metabolizmu cukrów. Pozwala na badanie reakcji enzymatycznej hydrolizy: skrobi przez amylazę, laktozy z mleka przez laktazę oraz sacharozy przez inwertazę.

Dołączony alginian sodu pozwala przeprowadzić wykorzystywany w przemyśle proces immobilizacji enzymów.

Zestaw dostępny w naszym Sklepie Internetowym

Słodki świat enzymów


DLA ILU UCZNIÓW PRZEZNACZONY JEST ZESTAW? 

Każde z trzech doświadczeń może przeprowadzić 2x pięć zespołów uczniów.
Sugerowana liczba uczniów w jednym zespole to 4-6 osób.

CO ZAWIERA?

  • ilustrowany przewodnik dla nauczyciela
  • karty pracy dla uczniów
  • płytę CD
  • 120 μl enzymu amylaza Termamyl
  • 24 ml enzymu laktaza
  • 20 ml enzymu inwertaza
  • 20 g skrobi
  • 2 x 1 g glukozy
  • 10 g laktozy
  • 2 x 2,5 g sacharozy w probówce 50 ml
  • 1 butelka jodyny
  • 2 butelki z 1 g alginianu sodu
  • 15 g chlorku wapnia
  • 100 pasków diagnostycznych do wykrywania glukozy
  • 10 płytek plastikowych z 25 dołkami
  • 10 pipet pasterowskich o pojemności 1 ml
  • 5 strzykawek o pojemności 10 ml
  • 1 probówka o poj. 50 ml z podziałką
  • 1 butelka o poj. 125 ml na roztwór jodyny
  • 1 łyżeczka
  • 5 plastikowych kubeczków
  • 5 plastikowych kieliszków
  • 5 sitek
  • 5 mieszadełek
  • wata bawełniana

CO NALEŻY DODATKOWO PRZYGOTOWAĆ?

  • wodę destylowaną
  • mleko
  • drożdże

Enzymy można przechowywać do 12 miesięcy w temp. +4oC.

Po wykorzystaniu odczynników zamów ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY!

Eksperymenty biologiczne

CO ZAWIERA ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY?

  • 120 μl enzymu amylaza Termamyl
  • 24 ml enzymu laktaza
  • 20 ml enzymu inwertaza
  • 20 g skrobi
  • 4 x 1 g glukozy
  • 10 g laktozy
  • 2 x 2,5 g sacharozy w probówce 50 ml
  • 2 butelki z 1 g alginianu sodu
  • 15 g chlorku wapnia
  • 100 pasków diagnostycznych do wykrywania glukozy

KTÓRE WYMAGANIA NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ POMAGA ZREALIZOWAĆ?

Wymagania ogólne

  • II. Znajomość metodyki badań biologicznych na III i IV etapie edukacyjnym.
    Uczeń planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne; określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą, formułuje wnioski;

Treści kształcenia, III etap edukacyjny

    • VI. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
      3. Układ pokarmowy i odżywianie się. Uczeń: 4) przedstawia miejsce i produkty trawienia oraz miejsce wchłaniania głównych grup związków organicznych;

Treści kształcenia, IV etap edukacyjny, zakres podstawowy.

  • 1. Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń: 3) przedstawia korzyści dla człowieka wynikające z wprowadzania obcych genów do mikroorganizmów oraz podaje przykłady produktów otrzymywanych z wykorzystaniem transformowanych mikroorganizmów;

Treści kształcenia, IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony

  • III. Metabolizm.
  • 1. Enzymy. Uczeń:
    1) podaje charakterystyczne cechy budowy enzymu białkowego;
    2) opisuje przebieg katalizy enzymatycznej;
    3) wyjaśnia, na czym polega swoistość enzymów; określa czynniki warunkujące ich aktywność (temperatura, pH, stężenie soli, obecność inhibitorów lub akty wa torów);

Zalecane na IV etapie edukacyjnym doświadczenia. Uczeń:

  • 1) planuje i przeprowadza doświadczenie: b) pokazujące aktywność wybranego enzymu.

Niniejsze materiały podlegają licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 2.5 Polska.

Wolno kopiować i rozpowszechniać wyłącznie niekomercyjnie w celach edukacyjnych, pod warunkiem umieszczenia na kopiach logo Funacji BioEdukacji i BioCentrum Edukacji Naukowej oraz informacji o autorach. Nie zezwala się na zmiany ani przekształcenia niniejszych materiałów. W przypadku innych zastosowań lub zmian materiałów niezbędna jest zgoda Fundacji BioEdukacji (www.bioedukacja.org.pl).