BioCentrum Edukacji Naukowej (BioCEN) zaprasza placówki oświatowe, biblioteki, świetlice oraz ośrodki kultury z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich do udziału w programie edukacyjnym „BioCEN w trasie – Biologia eksperymentalna w małych miejscowościach” realizowanym w ramach programu dotacyjnego „Odkrywcy” Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Celem projektu jest przeprowadzenie bezpłatnych, praktycznych zajęć z biologii eksperymentalnej dla dzieci i młodzieży w miejscowościach oddalonych od ośrodków akademickich. Warsztaty realizowane są przez zespół edukatorów BioCEN, we współpracy z wiodącymi instytucjami naukowymi, w tym Międzynarodowym Instytutem Biologii Molekularnej i Komórkowej, Instytutem Biochemii i Biofizyki PAN, Instytutem Biologii Doświadczalnej PAN oraz Wydziałem Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Zakres projektu
Program obejmuje realizację co najmniej 15 wyjazdów edukacyjnych z noclegiem, z których każdy obejmuje 3 warsztaty trwające po 120 minut.
Proponowane warsztaty:
1. Detektywi DNA – dzieciaki na tropie genów!
Zaproś swoich uczniów na niezwykłe warsztaty, na których poczują się jak prawdziwi naukowcy — a nawet jak bohaterowie serialu kryminalnego! Uczestnicy samodzielnie zbudują własne laboratorium i przeprowadzą fascynujące doświadczenia: zbadają prawdziwe fragmenty DNA przy użyciu prądu elektrycznego!
To nie jest nudna lekcja — to autentyczna przygoda z nauką, w trakcie której uczniowie dowiedzą się, jak badacze ustalają ojcostwo, jak szuka się śladów przestępców i jak działa jedna z najważniejszych metod biologii molekularnej – elektroforeza. Każde warsztaty są dostosowane do wieku i poziomu grupy, która będzie uczyć się z dużą dawką radości i odkryć.
Co najważniejsze: warsztaty prowadzą prawdziwi naukowcy, którzy opowiadają o pracy w laboratorium z pasją i dużym doświadczeniem. Uczestnicy poznają także sylwetki wybitnych polskich uczonych, takich jak profesor Magdalena Fikus czy profesor Ewa Bartnik — pionierki badań genetycznych.
Nie przegap tej okazji, która może rozpalić w uczniach pasję na całe życie!
2. Świat pod mikroskopem
Oto niepowtarzalna okazja, aby uczniowie samodzielnie odkryli fascynujący świat niewidoczny gołym okiem. W czasie warsztatów uczestnicy poznają budowę i działanie złożonego mikroskopu świetlnego, przygotują własne preparaty i nauczą się je barwić — zupełnie jak w prawdziwym laboratorium badawczym.
Uczniowie będą badać komórki roślin, nabłonek jamy ustnej, grzyby, bakterie środowiskowe i legendarne pantofelki. Każdy zespół (2–3 osoby) będzie pracować przy pełnowymiarowym mikroskopie naukowym, a zdjęcia wykonane przez uczniów staną się nie tylko pamiątką, ale i wartościowym materiałem dydaktycznym.
Zajęcia prowadzą prawdziwi naukowcy — doświadczeni popularyzatorzy nauki, którzy potrafią zaciekawić nawet najbardziej wymagającą grupę. Dla wielu uczniów będzie to pierwsza w życiu okazja do samodzielnej pracy z profesjonalnym sprzętem mikroskopowym.
To doskonałe uzupełnienie podstawy programowej i idealna forma nauki przez doświadczenie.
3. Jak działają nasze zmysły? – biologia, którą naprawdę się czuje
Zaproś swoją klasę na warsztaty, które pozwalają dosłownie doświadczyć nauki. Z nami czeka je angażująca rozmowa, eksperymenty i wspólne odkrywanie, jak działają nasze zmysły.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, ile tak naprawdę mamy zmysłów i jak każdy z nich działa. W zależności od wieku i poziomu grupy, w przystępny sposób omawiamy anatomię i działanie narządów zmysłów, a każdemu z nich towarzyszy proste, ale efektowne doświadczenie. Przykład? Słuch badamy za pomocą prób Webbera i Rinnego z użyciem medycznej klasy kamertonów laryngologicznych!
Zajęcia prowadzą prawdziwi naukowcy z pasją i doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą. Uczniowie nie tylko się uczą — oni zapamiętują to, co przeżyli na własnej skórze.
Ten warsztat doskonale uzupełni lekcje biologii lub przyrody oraz udowodni uczniom, że nauka może być fascynująca i dostępna dla każdego.
4. Biotechnologia od kuchni – enzymy w akcji!
Zaproś swoich uczniów na warsztaty, podczas których biotechnologia przestaje być abstrakcją, a zamienia się w coś namacalnego – i całkiem smacznego! Uczniowie samodzielnie wykonają eksperymenty z wykorzystaniem prawdziwych enzymów.
Na własne oczy zobaczą, jak z pomocą nauki można otrzymać mleko bez laktozy, a także sprawdzą, jak działa enzym, który „wyciska” z jabłek jeszcze więcej soku. Doświadczenia przeprowadzane są w różnych warunkach fizykochemicznych, co pozwala uczniom zrozumieć, jak wiele czynników wpływa na przebieg reakcji.
W części seminaryjnej porozmawiamy z uczniami o tym, jak biotechnologia zmienia przemysł spożywczy i farmaceutyczny. Wspomnimy też o prof. Stanisławie Moskalewskim — polskim naukowcu, który jako pierwszy na świecie wyizolował wyspy trzustkowe odpowiedzialne za produkcję insuliny.
Warsztat prowadzą prawdziwi naukowcy, którzy potrafią mówić o złożonych rzeczach prostym i ciekawym językiem. To świetna okazja, żeby Twoi uczniowie zobaczyli, jak nauka działa naprawdę — i jak blisko jest jej do codziennego życia.
Zajęcia mają charakter praktyczny, są dostosowane do poziomu grupy wiekowej i prowadzone z pełnym zapleczem sprzętowym. Nauczyciele i opiekunowie są zapraszani do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Warunki uczestnictwa
Placówka zgłaszająca (dalej: organizator) zobowiązuje się do:
nieodpłatnego udostępnienia lokalu na przeprowadzenie co najmniej 3 warsztatów,
zebrania trzech grup uczestników (łącznie minimum 60 osób) wraz z opiekunami,
wskazania preferowanego terminu i liczby zajęć w formularzu zgłoszeniowym,
zapewnienia warunków technicznych i lokalowych zgodnych z opisem w formularzu.
BioCEN odpowiada za transport i zakwaterowanie edukatorów oraz sprzętu, uzgadniane indywidualnie w zależności od lokalizacji i harmonogramu.
Dokumentacja i ewaluacja
W ramach realizacji projektu prowadzone będą imienne listy obecności uczestników oraz anonimowe ankiety satysfakcji wypełniane przez uczniów i opiekunów po zakończeniu zajęć. Dane te służą wyłącznie do celów sprawozdawczych i ewaluacyjnych programu.
Zgłoszenia
Nabór do programu trwa do 15 lipca 2025 r.
O zakwalifikowaniu decyduje kolejność zgłoszeń oraz spełnienie warunków formalnych.
Formularz zgłoszeniowy znajduje się pod adresem:
https://forms.gle/Sj5pZc5MBoLx5Awa8
W razie pytań prosimy o kontakt:
📧 biocenodkrywcy@gmail.com
Projekt „BioCEN w trasie – Biologia eksperymentalna w małych miejscowościach” jest realizowany z dofinansowaniem ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach programu dotacyjnego „Odkrywcy 2025”
Kierownik BioCentrum Edukacji Naukowej
Mikołaj Cup
mail: mcup@iimcb.gov.pl
Koordynator warsztatów
Paweł Morga
tel. +48 535 575 020
mail: pmorga@iimcb.gov.pl
Koordynator projektów edukacyjnych
Agnieszka Muśnicka
mail: amusnicka@iimcb.gov.pl
Laboratorium:
Skierniewicka 21, 01-230 Warszawa
Adres korespondencyjny:
Księcia Trojdena 4, 02-109 Warszawa
Ala studiuje na Wydziale Biologii UW, a do zespołu BioCEN dołączyła w 2023r. W ramach swojej pracy naukowej wyrusza na lodowy kontynent, aby badać DNA tamtejszych bakterii i ich zdolności do czerpania energii do życia z gazów atmosferycznych.
Malina, doktorantka w Instytucie Mikrobiologii Wydziału Biologii UW. W BioCEN od 2022r. Specjalizuje się w biologii bakteryjnych wirusów, bakteriofagów, które planuje wykorzystać w walce z antybiotykoopornymi bakteriami. W wolnym czasie trenuje sztuki walki, żeglarstwo oraz ogląda filmy Tarantino!
Mikołaj, biolog molekularny i immunolog, student Wydziału Lekarskiego WUM. Kierownik BioCEN od 2022 r., popularyzuje naukę od 2012 r. Odbył staże naukowe w Barcelonie, Rennes, MIT oraz Harvard Medical School. Współautor publikacji w międzynarodowych czasopismach, m.in. Nature.
Maks studiuje na Wydziale Biologii UW, gdzie pracuje w Pracowni Mykologii Instytutu Biologii Ewolucyjnej. Do zespołu BioCEN dołączył w 2022 r. Maks jest specjalistą od wszelkich grzybów – kapeluszowych, mikroskopowych czy nawet jeszcze takich nienazwanych! Śmiało możemy powiedzieć, że Maks to największy grzybiarz BioCENu.
W zespole BioCEN od 2022r. Studiuje na Wydziale lekarskim WUM, gdzie pracował w Zakładzie Fizjologii oraz w Zakładzie Biochemii badając mechanizmy komunikacji międzykomórkowej. Kuba robi również zdjęcia bardzo małym rzeczom fotografując komórki przy mikroskopie konfokalnym.