Dlaczego nartnik pływa? – czyli sekrety napięcia powierzchniowego

To warsztaty poświęcone zjawisku napięcia powierzchniowego, które towarzyszy nam na co dzień – i które zachodzi także w naszym ciele. Podczas zajęć wyjaśnimy uczniom, dlaczego bez napięcia powierzchniowego nie byłoby życia na Ziemi i jak ważne jest ono dla naszego organizmu. Zajęcia trwają około 1,5 – 2 godziny (w zależności od liczby i tempa pracy uczniów).

• warsztaty dla szkół podstawowych klas 3-4
• liczba uczestników w grupie: minimum 24 osoby, maksymalnie 30 osób
Jeśli liczba uczestników jest mniejsza niż 24, to koszt zajęć pozostaje na poziomie opłaty za grupę minimalną (24 osoby).
• W trakcie zajęć wymagana jest obecność i pomoc przynajmniej jednego opiekuna grupy.
• czas trwania: 1,5 – 2 godziny zegarowe
• koszt: 25 zł od osoby
• ostatecznym potwierdzeniem rezerwacji terminu jest e-mail z biura BioCEN o przyjęciu Państwa zgłoszenia

Dzieci podczas tych warsztatów:
– dowiedzą się, co to jest substancja
– dowiedzą się, co to jest napięcie powierzchniowe – i gdzie możemy obserwować to zjawisko w życiu codziennym
– dowiedzą się, co żywe organizmy zawdzięczają napięciu powierzchniowemu
– dowiedzą się, dlaczego kropla wody ma kształt kulisty
– dowiedzą się, jak rośliny transportują wodę i dlaczego nie mogłyby żyć bez napięcia powierzchniowego
– zrozumieją, dlaczego nartnik pływa po powierzchni wody, a liście, które spadły z drzew nie toną
– zrozumieją, jak działa mydło i proszek do prania – i dlaczego trudno jest zmyć brud samą wodą
– dowiedzą się, skąd się biorą oczka tłuszczu w rosole
– dowiedzą się, jak powstają bańki mydlane
– wykonają doświadczenie, w którym przekonają się, dlaczego tak trudno jest utopić spinacz do papieru
– zaobserwują menisk wypukły i działanie kapilary
– wykonają doświadczenie, w którym dowiedzą się, dlaczego parasol nie przecieka
– poznają siłę napięcia powierzchniowego, eksperymentując z roztworem mydła
– zrozumieją, dlaczego mydło niszczy kuliste krople wody
– samodzielnie stworzą kolorowy papier – na papier śniadaniowy lub płytkę plastikową zakroplą wodę, potem zabarwią ją przy pomocy barwników spożywczych, a następnie odbiją kolory na bibułę
– w przypadku grup zaawansowanych – na koniec proponujemy przeprowadzenie doświadczenia, w którym uczniowie przy pomocy mleka, barwników spożywczych i płynu do mycia naczyń, poznają w praktyce pojęcie napięcia powierzchniowego, a także będą obserwowali zachowywanie się barwników względem siebie oraz ich reakcję na detergent